حسابداری و مباحث مربوط به آن قواعدی هستند که در آغاز هر کاری باید به آن ها توجه داشته باشید ، زیرا تمام عواملی که منجر به موفقیت ، رشد و مسیر درست یک بیزنس می شود در مجموعه قوانین حسابداری نهفته شده است . در حال حاضر تقریباً همه از چگونگی کارکرد سیستم حسابداری تا حدودی آگاه هستند و می دانند ، علم حسابداری ابزاری است که پس از جمع آوری اطلاعات و اسناد و مدارک مثبته به بررسی و تجزیه و تحلیل هر کدام از آن ها به تفکیک می پردازد . دقت حسابداری بسیار بالاست ، از این رو کسانی که وارد این حوزه مالی ، مدیریتی می شوند میبایست از صبر و حوصله نسبتاً بالایی برخوردار باشند .
همانطور که مطلع هستید و در مقالات پیشین سایت هم متذکر شده ایم ، در حقیقت حسابداری به اندازه گیری دقیق داده های مالی و گزارشات ، طبقه بندی اسناد و مدارک و تلخیص فرآیند ها و رویداد های مالی یک مجموعه یا شرکت می پردازد . البته شایان ذکر است که کاربرد حسابداری تنها در خصوص موارد ذکر شده متون فوق نیست ، زیرا حسابداری دارای طیف گسترده ای از قوانین ، فرمول ها و دستورالعمل های مالی است . موضوع بیمه هم از این قوانین مستثنی نیست و از جمله مباحث مهم و حائز اهمیت در حسابداری تلقی می شود ، به طوری که امروزه در هر کسب و کاری اولین سوال مراجعه کننده از کارفرما مبحث بیمه است . در واقع بیمه تعهدی مطمئن است که افراد در برابر پرداخت وجوه تعیین شده معینی به شرکت های بیمه، میتوانند تعهد این شرکت ها را در قبال مجموعه دارایی های خود به دست آورند. به عنوان مثال اگر ضرر و زیان مالی که ناشی از ورشکستگی شدن و غیره متوجه این افراد شود، شرکت های بیمه مربوطه بر اساس قانون موظف به پرداخت خسارت و زیان وارد شده به افراد تحت تکفل خود هستند .
با ایجاد طرح مهم بیمه در اغلب مراکز فعالیتی ، شرکتی و شناخته شدن در میان افراد جامعه ، جایگاه بیمه رشد کلانی را تجربه کرد و به یک موضوع محبوب و همه گیر در مشاغل تبدیل شد . و از آن پس ، با افزایش یافتن شعب بیمه های خصوصی در کشور ، پیچیدگی مسئله بیمه برای کارفرمایان و نمایندگان آن ها نیز بیش تر شد. بنابراین مالکان هر کسب و کاری لازم است توجه داشته باشند که حسابداری بیمه چیست و همچنین به قوانین بیمه در حسابداری و مباحث مالی نیز تا حدودی آگاه باشند. این مطلب از سایت آرپاکو به شما کمک خواهد کرد تا با تعریف بیمه در حسابداری آشنا شوید و نکاتی درباره حسابداری بیمه که به کارتان خواهد آمد را بیاموزید.
-
حسابداری بیمه چیست ؟
حسابداری انواع مختلفی از مباحث را پوشش می دهد و برای هر کدام ثبت ها و تعاریف مخصوص به خود را دارد . حسابداری بیمه هم یکی از آن زیر شاخه های علمی حسابداری است که فرد یا مجموعه بیمه شده را در قبال پرداخت وجه نقد معینی برای مدت زمان مشخصی تحت پوشش بیمه ای خود در می آورد . حسابداری بیمه در حقیقت ، به امور حسابداری شرکت های بیمه و مسائل مالی طرف حساب بیمه شده می پردازد. این بخش از حسابداری با وجود کاربرد های فراوان ، به تمامی امور مالی بیمه گر و بیمه گذار رسیدگی میکند، هزینهها را در زمان درست برآورد و درآمد شرکت های بیمه را بررسی و مدیریت می کند. بیمه همانند مسائل دیگری که در حوزه حسابداری وجود دارند ، دارای یکسری قواعد ، ثبت ها و اقدامات مختص به خود می باشد .
به عبارتی دیگر تمامی فعالیت های حسابداری که به بیمه مربوط می شود، در شرکت های مربوط کار سخت و دشواری نیست و یک حسابدار با تسلط بر علم حسابداری و قوانین بیمه این توانایی را دارد که امور حسابداری شرکت های بیمه را تمام و کمال انجام دهد. به این مسئله استناد کافی داشته باشید، از کار هایی که یک حسابدار بیمه لازم است حتماً در آن علم و پیشینه لازم را اخذ کند، مسلط بودن به نرم افزار های حسابداری مربوطه که در خصوص انواع و اقسام بیمه است.
-
حق بیمه چیست ؟
اداره بیمه تامین اجتماعی دو نوع بیمه را در اختیار افراد قرار می دهد که شامل بیمه اجباری و اختیاری می باشد. بیمه اجباری شامل افراد کارفرما و کارگر و بیمه اختیاری همانطور که از نامش پیداست و نام دیگر خویش فرما نیز است مشمول افرادی است که بیمه اجباری نیستند و کارفرمایی ندارند، برای خود کار می کنند و خود را بیمه کرده اند. افرادی که تحت پوشش بیمه از نوع اختیاری و یا ( بیمه خود ) هستند با پرداخت ۲۶ درصد از کل درآمد خود از مزایای آتی این سازمان همچون دریافت حقوق بازنشستگی و دریافت حقوق قبل و بعد از فوت از جانب بستگان درجه یک و برخورداری از بیمه از کار افتادگی و غیره بهره مند می شوند .
در هر ارگان و سازمانی کارفرما ملزم است کارمندان و کارگران مجموعه عملیاتی خود را در زمان فعالیتشان، بیمه کند. چگونگی خدمات بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که در ازای استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی، فرد بیمه شده ( تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی) باید در مدت زمانی که به کار فعالیت دارد ، مبالغی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کند و همچنین مبلغی که کارفرما به منظور برخورداری کارگر از مزایای بیمه به سازمان تامین اجتماعی کشور پرداخت می نماید، حق بیمه گفته می شود. حق بیمه تامین اجتماعی هر سال یکبار از جانب وزارت کار معین می شود.