برای ورود به بازار کار حسابداری و فعالیت در این حوزه ، باید کلیه مفاهیمی که مرتبط به حسابداری هستند را فرا گرفته باشید . از سری مفاهیم مهمی که هر حسابدار باید با آن آشنایی داشته و نحوه کارکرد آن را بداند ، ثبت و تحریر دفاتر قانونی می باشد.
تمام شرکت ها با استفاده از نرم افزار حسابداری و مالی در پایان هر سال مالی باید اظهارنامه های مالیاتی را ارائه نمایند، پس از بررسی اظهارنامه مسئول رسیدگی، اسناد و مدارک مودی را طلب می نماید، دفاتر قانونی حسابداری جزء مهم ترین اسناد مالی قابل ارائه هستند. اطلاعات رویداد های مالی شرکت ها در طول سال باید در دفاتر قانونی حسابداری ثبت شوند و در پایان سال مالی این دفاتر پلمپ شده و به مسئولین رسیدگی به امور مالیاتی تحویل داده شوند.
مفهوم تحریر دفاتر قانونی حسابداری
در طول یک سال مالی، رویدادهای مالی متعددی در شرکتها به وقوع میپیوندد. به موجب قانون مالیاتی کشور، شرکتهایی که مکلف به پرداخت مالیات هستند، باید به طور دقیق و کامل این رویدادها را در دفاتر حسابداری ثبت و ضبط کنند. مسئولیت این کار در بسیاری از شرکتها بر عهده حسابدار مجموعه است.
کارشناس حسابداری وظیفه دارد که ضمن ثبت رویداد های مالی در اسناد حسابداری، نسبت به تحریر دفاتر روزنامه و کل منطبق با آیین نامه تحریر دفاتر قانونی اقدام کند. دفاتر قانونی حسابداری باید در پایان سال مالی به اداره مالیات تسلیم شود تا ممیزان مالیاتی مبتنی بر قوانین مالیات های مستقیم ، نسبت به تعیین مبلغ مالیات اقدام کنند.
- اهمیت تحریر دفاتر قانونی حسابداری
این دفاتر منعكس كنندهی وضعیت تمامی حسابهای یک واحد تجاری میباشند و همچنین یک سند رسمی برای كاهش اشتباهات حسابداری به خصوص در زمینه عدم ثبت معاملات یا هرگونه اشتباه دیگر به حساب میآیند.
این دفاتر تمام جزئیات یک حساب را از قبیل تاریخ، مقدار معامله، مانده بدهكار یا بستانكار و… را به طور واضح منعكس و در اختیار استفاده کننده از آن قرار میدهند. همچنین دفاتر قانونی به دلیل طبقهبندی عملیات به ترتیب تاریخ وقوع، دسترسی های بعدی به آن اطلاعات را آسان می کنند.
- قوانین تحریر دفاتر
تمامی شرکت های تجاری باید دفتر روزنامه و دفتر کل خود را تا قبل از اتمام سال مالی در اداره ثبت اسناد ،جهت سال آینده اقدام به ثبت و پلمپ دفاتر قانونی خود نمایند. دفاتر روزنامه و دفاتر کل هر شرکتی باید در سال قبل پلمپ و ثبت شده باشد در اداره ثبت شرکتها در دفاتر قانونی نام شرکت و نوع آن اعم از تضامنی، سهامی، پیمانکاری و غیره درج میشود. تعداد جلد و تعداد صفحات، شماره و تاریخ پلمپ بر اساس بارکد صادر و در اول و آخر هر دفتر درج می شود.
همه شرکت های تجاری باید هر معامله و رویداد مالی که در شرکت انجام می شود را در تاریخ تحقق و تحمل آن ثبت و ضبط نماید و اگر ثبت آن رویداد مالی در دفتر با تأخیر انجام شود باعث رد دفاتر و علی الرأس می شود.
تمامی شرکت های تجاری می توانند نرم افزار حسابداری خود را که در شرکت با آن به انجام امور حسابداری میپردازند را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند و به جای ثبت هر رویداد مالی در دفاتر خود از اداره مالیاتی مجوز دریافت کنند و اقدام به ثبت گردش عملیات مالی در نرم افزار حسابداری خود کنند.
سه گام مهم برای تحریر دفاتر قانونی حسابداری:
گام اول | اقدامات مهم قبل از تحریر دفاتر قانونی:
در اولین گام شما باید با تکنیک های زیر آشنا باشید:
۱_ نحوه تعدیلات سنواتی
۲_ محاسبات ثبتی سود و زیان در سند بستن حساب های موقت
۳_ نحوه استخراج سود انباشته سال جاری و انتقال به سود انباشته مندرج در ترازنامه همراه با ثبت صحیح طرف بدهکار و بستانکار
۴_ تسلط کامل بر مانده گیری حساب ها طبق طبقه بندی استاندارد تمامی حساب ها
۵_ تسلط کامل بر ایجاد ذخایر کوتاه مدت و بلند مدت مانند ذخیره مالیات عملکرد و ارزش افزوده
۶_ محاسبات و صدور سند حسابداری مربوط به عیدی و سنوات در پایان سال
۷_ استعلام طرف حساب های بدهکار و بستانکار و اخذ تاییدیه جهت تطابق