در جامعه کنونی اغلب تولید کنندگان فرآورده های غذایی و کالا های بهداشتی از سیستم طبقه بندی شدهی پخش مویرگی استفاده می کنند. در واقع اصلی ترین دلیل ایجاد پخش مویرگی در زنجیره تأمین کالاهای تند مصرف یا همان فروش مستقیم مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است که برای دریافت آن ها تعداد زیادی هایپر مارکت ، فروشگاه ها و خرده فروش در سطح کشور وجود دارند. پخش به صورت مویرگی به این معناست که تولید کننده کالا بخش بندی بازار مخاطب را نادیده میگیرد و محصولات خود را در همه بازارهای موجود توزیع و پخش می کند.
ایده اولیه و بنیادی در نرم افزار پخش مویرگی این است که محصول یا کالای تولید کننده ، همه جا در دسترس باشد و به این ترتیب بیش ترین مخاطبان و مشتریان ممکن را جذب کند. در اغلب اوقات، پخش مویرگی در شرایطی که مشتریان گزینه های بسیاری از برند های متفاوت را در بازار دارند، الزام پیدا می کند. همچنین بوجود آوردن یک شبکه فروش و پخش مویرگی منجر به کاهش یافتن خطرات مالی، بررسی دقیق تر و مدیریت بازار محصولات غذایی، شوینده و بهداشتی و بهره برداری از بازخورد و واکنش بازار و پوشش بیشتر مشتریان می شود.
پخش مویرگی برای مخاطبان هم دارای منافع زیادی می باشد ؛ با استراتژی فروش و پخش مویرگی خرده فروشان و مصرف کنندگان نهایی مایحتاج خود را به سهولت در محل کار خود رفع می کنند و همچنین در وقت مشتریان صرفه جویی می شود . و بازاریاب ها و فروشنده ها هم در این شرایط فرصت بیشتری برای ارائه کاتالوگ و محصولات جدید پیدا می کنند. همچنین افراد خرده فروش با مقایسه نرخ ها از کاتالوگ و ارزیابی و بررسی نوع خدمات و پروموشن های شرکت های مختلف پخش مویرگی ، این قابلیت را دارند که سفارشات خود را در زمان و تاریخ مورد نظر از توزیع کننده دلخواه ثبت کنند.
بررسی های به عمل آمده نشان دهنده ی این است ، هنگامی که یک حرفه یا یک کسب و کار در بازار رقابت قرار می گیرد اهمیت رابطه مؤثر و کارآمد با مشتریان افزایش می یابد. از میان تمامی راه حل های موجود ، امتحان روش های مختلف تحکیم روابط با مشتریان را مؤثر تر و بهتر می کند از جمله : روابط عمومی ، انواع تبلیغات ، فروش مستقیم ، بازاریابی تلفنی و بازاریابی آنلاین، روش هایی هستند که از مشارکت و ارتباط مستقیم و دو طرفه بهره می گیرند و دارای تأثیر بیشتری روی مشتریان هستند . با پیشرفت فناوری های جدید و پیشرفته و دنیای آنلاین اینترنت و ارتباطات ، تجارت آنلاین تحولی شگرف در مدل های کسب و کار و روش های بازاریابی بوجود آورده است . با این وجود هنوز هم پخش محصولات به صورت مویرگی نقش اصلی را در بازاریابی و فروش محصولات ( غذایی و بهداشتی ) ایفا میکند .
پخش به صورت مویرگی ، به این معناست که یک شرکت به بخش بندی بازار توجهی ندارد و محصولات خود را به تمامی بازارهای موجود توزیع می کند. اولین ایده در ایجاد پخش مویرگی این است که محصول شما ، همه جا در دسترس باشد و به این شکل بیش ترین خریداران ممکن را داشته باشد. در اغلب اوقات، پخش مویرگی در مواقعی که مشتریان گزینه های بسیاری از برند های متفاوت و مختلف را پیشرو دارند ، ضرورت پیدا می کند. معمولاً مقدار توزیع به عوامل و موارد مختلفی بستگی دارد : مقدار تولید، اندازهی بازار هدف ، سیاست های تعیین قیمت و بازاریابی و همچنین نیاز فصلی مشتری به محصول مورد نظر.
-
ویژگی های یک شرکت پخش مویرگی چیست ؟
شرکت های پخش مویرگی شرکتی است که توزیع و پخش کالا های تولید شده یک شرکت را تا پایین ترین لول تعریف شده در کانال توزیع برعهده می گیرد. در آغاز بیشتر شرکت های تولید کننده صنایع غذایی به دلیل ماهیت کالا های تولید شده و الزام مصرف سریع قبل از انقضای تاریخ مصرف از این روش پخش استفاده می کردند. ولی امروزه با استناد به مزیت هایی که این شیوه برای اکثر تولید کنندگان به همراه دارد، بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته است.
از آن جا که شرکت توزیع و پخش مویرگی واسطه ها را در این سیستم توزیع حذف می کند، هزینه و زمان رسیدن محصول نهایی را به مشتریان کاهش می دهد و به کمترین میزان خود می رساند. به همین علت اغلب شرکت های تولیدی از شرکت های توزیع مویرگی استقبال می کنند ؛ زیرا در کنار بدست آوردن رضایت مشتری از کاهش در زمان انتظار و هزینه نهایی، جریان نقدینگی تولید کننده نیز افزایش می یابد.
-
انواع شرکت های پخش از نظر گستردگی بازار
- شرکت های پخش سراسری : در شرکت های پخش سراسری در همهی استان های کشور از شعب پخش برخوردار هستند و به شکل با تمرکز و در محدوده سیاست های دفتر مرکزی فعالیت می کنند.
- شرکت های پخش منطقه ای : این شرکت ها با توجه به برنامه های استراتژیک خود در چند استان همجوار فعالیت می کنند.
- شرکت های پخش استانی : این شرکت ها با توجه به برنامه های استراتژیک خود در یک استان فعالیت می کنند و نسبت به شرکت های پخش سراسری و منطقه ای تنوع محصولی و کالایی کمتری دارند.
- شرکت های پخش محلی : شرکت های کوچک و انفرادی هستند که در یک یا چند شهرستان مشغول فعالیت هستند. این شرکت ها از هر منظر مانند تنوع محصول، تعداد کارکنان ، تعداد وسایل حمل و حجم سفارش های روزانه نسبت به سایر انوع شرکت های پخش، کوچک تر هستند.
-
انواع شرکت های پخش از نظر مدل کسب و کار
- شرکت تولیدی پخش : بسیاری از تولیدکنندگان، در کنار وظیفه مهم تولید، خود نقش توزیع کننده را بر عهده گرفته و اقدام به فروش و پخش مویرگی محصولات خود میکنند.
این شرکتها که برند های معتبری هستند، به طور معمول در بازارهای بنیادی خود اقدام به پخش مویرگی محصولات می کنند و توزیع در سایر بازارهای کوچک تر را به وسیله مابقی کانال های توزیع از جمله نمایندگی، برون سپاری به سایر شرکت های بازرگانی توزیع و پخش انجام می دهند. در این هنگام درآمدها و هزینه های حیطه فروش و پخش، در گزارشات مالی شرکت اصلی تولیدی منعکس میشود و هماهنگی دو حوزه تولید و فروش شرکت در روند برنامهریزی فروش و مدیریت موجودی محصول اهمیت ویژه ای دارد.
شرکت پخش انحصاری تولید کننده : در مواقعی شرکت های تولیدی به دلیل وجود الزامات قانونی یا استراتژی سازمانی خود، یک شرکت بازرگانی پخش و توزیع افتتاح می کند و به شکل انحصاری محصولات تولیدی خود را در بازارهای هدف و مخاطب توزیع می کند. در این صورت شرکت پخش، صورت های مالی مستقل از شرکت اصلی دارد و گزارش های قانونی را به صورت مستقیم ارائه می نماید .
شرکت تخصصی توزیع و پخش : کسب و کار نخستین و مهم این شرکت ها توزیع و پخش است و تولید کننده نیستند. این شرکت ها رابطه قوی و بلند مدت با افراد تولید کننده یا وارد کنندگان بزرگ دارند و محصولات مورد نیاز بازار را از آنان تامین و در بازار پخش و توزیع می کنند.
-
فروش آنلاین در صنعت پخش مویرگی
از راه حل های مناسب و کاربردی که در صنعت پخش مویرگی است ، مربوط به فروش آنلاین محصولات و کالا ها است. این توزیع محصول یک فروش مستقیم از شرکت تولیدی ( انبار شرکت ) در قالب یک وب سایت یا یک صفحه است. مزیت بهره مندی از این نوع توزیع این است که شما می توانید محصولات خود را با تخفیف بیشتری به مصرف کننده آنلاین ارائه کنید. با استناد به این که در این نوع صنعت پخش مویرگی راه و روش های متنوع و زیادی برای جذب مشتری در اختیار دارید. این روش های معرفی و تبلیغاتی میتوانند تخفیف های مناسبتی، کوپن های فوری، جوایز، قرعه کشی و غیره باشند. این تخفیف ها برای جلب مشتری مورد توجه قرار می گیرند.
فروشگاههای آنلاین دارای مزیت های زیادی هستند ، اما سرانجام این فروشگاه ها یک نقطه ضعف هم دارند. نقطه ضعف اکثر فروشگاه های اینترنتی این است که آنها در رقابت با میلیون ها فروشگاه قرار دارند. اگر برای موفقیت در تبلیغات خلاق نباشید، نمیتواند بر دیگر رقبا غلبه کنید. در این شرایط ناچار به پرداخت هزینه های بازاریابی سنگین تری خواهید بود. با وجود این که خرید آنلاین با ایجاد شلوغی و ترافیک همراه است. این تولید ترافیک در فضاهای مجازی سخت تر است .
-
معایب فروش و پخش مویرگی چیست ؟
در کنار همه ی مزیت های سیستم توزیع مویرگی، معایب و نقص هایی را برای این واحد از کانال توزیع می توان در نظر گرفت. اول این که عملکرد کاربردی و مطلوب این سیستم با توجه به تعداد مشتریان و گستردگی و رشد دامنه فعالیتها به مدیریتی پر قدرت و قوی نیاز دارد. هرگونه نقص حتی در محدوده ای اندک امکان دارد به سیستم آسیب وارد کند. علاوه براین، دامنه گسترده فعالیتی ، کنترل هزینهها و ایجاد سرمایه نسبتاً زیاد برای گردش و همچنین عدم امکان گسترش سیستم در بعضی مناطق از جمله نواقص و اختلالات آن است.
این مقاله توسط شرکت نرم افزاری آرپا تولید کننده نرم افزار مالی، اداری، بازرگانی، تولیدی و فروشگاهی تهیه شده است.