در علم حسابداری ، ریز جزئیات و موضوعات مهمی وجود دارد که دانستن و کسب اطلاعات کافی در مورد آن ها باعث رشد و موفقیت عملیاتی شرکت و یا حوزه فعالیت تان خواهد شد . حسابداری اموال هم جزو آن دسته از موضوعات حائز اهمیت در حسابداری است که اللخصوص در شرکت های بازرگانی و تولیدی نقش کلیدی را ایفا می کند . اموال ، همان دارایی های شنا در یک شرکت یا مؤسسه به شمار می رود . در نرم افزار حسابداری و بازار کار ، معمولاً امور حسابداری دارایی ها امکان بررسی و مشاهده اموال و دارایی های مهم کسب و کارتان را به شما می دهد . با وجود این قابلیت پر کاربرد ، قادر خواهید بود میزان استهلاک و مقادیر از دست رفته این دارایی ها را مشاهده و تمامی هزینه های مرتبط با آنان را در قسمت اسناد ثبت کنید و با الگوی دریافتی از سیستم سود و ضرری که از وجود این دارایی ها در شرکت امکان دارد ایجاد شود را کنترل کنید . به عبارتی دیگر ، با فراگیری معلوماتی معین درباره اموال تحت مالکیت ، این توانایی را خواهید داشت که در روند افزایش سود و توقف ضرر های احتمالی مدیریت بهتری ارائه دهید . توجه داشته باشید که حسابداری اموال و انبار اغلب به ارزیابی و تحلیل دارایی های ثابت و غیر ثابت شرکت می پردازد .
بیشتر بخوانید ؛ حضور حسابدار و ایجاد یک سیستم حسابداری منظبت در هر کاری منجر به تسهیل روندهای مالی می شود و حاصل نهایی فعالیت های عملیاتی شرکت را بهبود می بخشد. در نتیجه ، حسابداری خوب تنها پارامتر موفقیت و حسابداری بد تنها عامل شکست کسب و کارها می باشد.
-
حسابداری اموال چیست ؟
حسابداری اموال ، همانطور که از نامش پیداست اموال و تجهیزات و ماشین آلات را شامل می شود . اموال و موارد مربوط به آن جزء اموال ثابت یک شرکت هستند که برای مصارف و مدت زمان طولانی مدت تهیه می شوند و به دلیل استفاده بلند مدت از آن ها دچار استهلاک شده و به علت بازدهی پایینی که دارند از رده خارج شده اند . با این شرایط نیاز است که بعضی اموال دوباره با دارایی های جدید جایگزین شوند. سازمان ها با کمک حسابداری اموال باید مخارج دارایی ها را مورد محاسبه قرار داده و گزارشات را ارائه کنند .
-
حسابداری اموال و انبار
شرکت ها و مشاغل عملیاتی ، در آخر سال مالی خود (که البته برای همه شرکت ها برابر با پایان سال تقویمی نیست) شرکت ها بر مبنای قوانین انبارگردانی ، نسبت به انجام انبارگردانی اقدام می کنند و اگر طی سه مرحله که انبار گردانی انجام می شود بین موجودی واقعی و موجودی بر اساس اسناد و مدارک تفاوتی وجود داشته باشد، مغایرت را شناسایی و به رفع آن می پردازند . بعد از شناسایی و کشف موارد متغییر و مغایرت ها، بر اساس روش قیمت گذاری موردنظر خودشان (فایفو ، لایفو، میانگین موزون، شناسایی ویژه و غیره) در دفاتر انبار اصلاحات لازم را انجام می دهند و در مدارک مربوط به حسابداری ثبت های لازم را انجام می دهند. کسری یا اضافی انبار به حساب کسری و اضافی انبار در دفاتر حسابداری ثبت می شود.
رویداد انبار داری در حقیقت ، دریافت کالا از مکان خارج شرکت است و نگهداری و حمل و نقل آن ها با توجه به ضوابط مخصوصی است. افرادی که کار انبار داری را انجام می دهند ، میبایست حتماً با استناد به استاندارد ها و دستورالعمل های انبار داری که موجب آسانی و دقت بیشتری در فرایند تحویل گرفتن و تحویل دادن کالا ها می شود، کالا ها و محصولات مورد نیاز قسمت های مختلف شرکت و مراجعه کنندگان ( مخاطبان ) را در مدت زمان مناسب به آنها تحویل دهند . فرد انبارگردان در فرآیند عملیاتی انبار گردانی ، رابطه مستقیمی با افراد حسابدار دارد ، به این دلیل که باید به شکل یک دوره معین ، همه ی اموال موجود در انبار را شمارش کند و با کارت ها و دفاتر حسابداری انبارگردانی ، موارد را تطبیق دهد. توجه داشته باشید که در انبارداری باید به کمیت و همچنین کیفیت کالا های موجود به صورت یکسان استناد کرد.
فرد حسابدار اموال در مراحل انبار داری لازم است ، هنگامی که تفاوتی در شمارش بین اعداد و ارقام به وجود آمد بر اساس قیمت هر یک ، ثبت های اصلاحی را انجام دهد . بنابراین فرد شمارش کننده میبایست اقلامی از دارایی که در موجودی آن ها مغایرتی وجود دارد ، مشخص کند که به چه صورتی باید قیمت گذاری شوند و مبلغ هر کدام از آن ها چقدر است. در اینجاست که روشهای قیمت گذاری کالا ها مانند اولین صادره از اولین وارده یا همان فایفو و اولین صادره از آخرین وارده یا همان لایفو به میان می آیند و حسابدار باید بر اساس یکی از این روش های قیمت گذاری، قیمت کالا هایی که مغایرت دارند را معین کند.