حسابداری فروشگاهی چیست؟

مهم ترین نکات حسابداری فروشگاهی

حسابداری فروشگاهی

گاهی حسابداران در کسب و کار ها و مشاغلی که فعالیت می کنند نیاز به ابزاری برای تسریع در روند ادامه رویداد های حسابداری دارند که این نیاز به وسیله ی نرم افزار حسابداری فروشگاهی برآورده خواهد شد . در اغلب مشاغل و فروشگاه های بزرگ قطعاً وجود یک حسابدار فروشگاهی می تواند به صورت بهتر عملیات اعداد و ارقام را تجزیه و تحلیل کند .

حسابداری فروشگاهی چیست؟

هر فروشگاه که یکسری محصولاتی را به صورت عمده خریداری و آن ها را به شکل تک و خرده در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان نهایی قرار دهد ، در شمار شرکت های بازرگانی قرار می گیرد. شرکت های بازرگانی در بخش حسابداری بازرگانی ، جهت محاسبه صورت سود و زیان خود کلیه حساب‌های خرید و فروش خود را ثبت میکنند. در حسابداری فروشگاهی، همه خرید ها و فروش ها (قیمت خرید، قیمت فروش، سود و زیان) ثبت شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

زمانی که شما قصد تأسیس یک فروشگاه جهت فروش محصولات دارید ، نخستین هدف شما از تأسیس این فروشگاه کسب سود و افزایش توان اقتصادی خود می باشد . به این نکته توجه داشته باشید که اگر اعتنایی به مانده موجودی نقد حساب فروشگاه خود نداشته باشید و یا عملیات خرید و فروش و خدمت رسانی را به طور مکتوب یادداشت نکنید با چه مشکلاتی مواجه می شوید.

شاید در ماه های اول با خطا و مشکلی مواجه نشوید ولی قطعاً در ماه های آتی کسب و کار فروشگاهی شما دچار لطمه و یا ورشکستگی خواهد شد ، و این ضرر مالی شما و فروشگاه تان به دلیل نداشتن یک حسابدار و حساب و کتاب رویداد های روزانه تان می باشد . پس وجود واحد حسابداری فروشگاهی در فروشگاه شما یک مورد بسیار ضروری  است که آینده مالی فروشگاه شما به همین واحد حسابداری بستگی دارد .

اصول اولیه و با اهمیت حسابداری فروشگاهی

گردش مالی یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین فاکتورهایی است که باید در حسابداری فروشگاهی به آن توجه نماییم . شما به عنوان صاحب یا مدیر فروشگاه باید حسابی جداگانه برای این نقطه ایجاد کنید تا از درآمد آن، زمان و میزان واریز و برداشت پول اطلاع داشته باشید و از راه آن بتوانید امور مالی را مورد بررسی قرار دهید .

باید شیوه ای برای شمارش کالای موجود انتخاب کنید. موجودی فروشگاه شما کالایی است که آن را می‌فروشید و یا مواد اولیه ای است که برای ساخت کالاهای متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون اگر از موجودی انبار خود اطلاع دقیق داشته باشید، قبل از این که انبار خالی شود جایگزینی برای موجودی قرار می‌دهید.

به این نکته  توجه کنید که موجودی فروشگاه شما برابر با پول است و مقدار پولی که با ماندن کالا در انبار کسب می کنید ، ثابت نیست . یعنی هر روزی که ارزش کالا افزایش پیدا کند ، پول شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد . هرچه موجودی شما مقدار آن کمتر باشد، ارزش پولی کمتری خواهید داشت. بنابراین هیچگاه نباید موجودی انبار فروشگاه به صفر برسد. از طرفی دیگر وقتی کالاها را شمارش کنید، کسری موجودی معین می شود ‌.

مخارج محصولاتی که شما به فروش می رسانید ،  هزینه ای است که صرف ساخت کالا کردید و سپس آن را فروخته اید‌. اگر این هزینه را از قیمت خرده فروشی آن کم کنید ، درآمد ناخالص شما بدست می آید . درآمد ناخالص بیانگر سود هر محصول فروخته شده است که نرم افزار فروشگاهی بسیار دقیق این هزینه ها را محاسبه می کند .

آموزش حسابداری فروشگاهی

قبل از اینکه به سراغ آموزش حسابداری فروشگاهی برویم ، به یاد آوردی مخاطبان و کاربران نرم افزار ها می پردازیم. افراد استفاده کننده از نرم افزارها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند ، شامل : ۱_ حسابداران ۲_ مدیریت و صاحبان فروشگاه ها

اغلب فروشگاه های متوسط و بزرگ از یک یا چند حسابدار تمام وقت یا نیمه وقت برای تجزیه و تحلیل و ثبت رویداد ها و فرایند های خود ، استفاده می کنند. نرم افزار های حسابداری فروشگاهی به گونه ای طراحی شده اند که بخش حسابداری فروشگاه بتواند تمام امورات مربوط به حسابداری و مالی فروشگاه را در آن ثبت نموده و از آنان گزارشات مالی متعددی جهت تأیید سازمان ها و شرکت های گوناگون و برای اشخاص مختلف ایجاد کند .

فروشگاه های متوسط دارای امور متعدد مالی هستند که بدون وجود این نرم افزار ها و همچنین حسابداران ماهر ، حسابداری فروشگاهی به سختی می تواند آنان را حسابداری و مدیریت نماید .   اکثر فعالیت های حسابداری فروشگاهی مربوط به خرید و فروش کالا در فروشگاه می باشد که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم .

انواع روش های فروش کالا در ، حسابداری فروشگاهی

روش های مختلفی در فروش انواع محصولات و کالاهای مصرفی و باکیفیت ، در حسابداری فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد . که از جمله می توان به فروش نقدی،  فروش نسیه ، فروش اقساطی و فروش امانی نام برد . در این مبحث فقط دو روش متداول و عامیانه یعنی فروش نقد و نسیه مورد بررسی و بحث قرار می گیرد.

  • فروش به صورت نقدی : فروش نقدی معامله ای است که برای فروش کالا ، تسلیم آن و پرداخت بهای آن تاریخی در زمان آینده تعیین نشود و تحویل کالا از طرف فروشنده و پرداخت بهای آن از طرف خریدار به صورت همزمان باشد . اکثر فروشگاه ها و تک فروشان کالاهای خود را نقدی به فروش می رسانند .
  • فروش به صورت نسیه :فروش نسیه ، معامله اى است که کالا موقع تحويل و براى پرداخت مبلغ آن تاریخی در آينده تعیین شود و فروشنده موافقت کند که قیمت را مدتى بعد از تحويل کالا از خريدار دريافت نمايد. تعداد زیادی از تولید کنندگان و اکثر عمده فروشان، کالاهای خود را به صورت نسيه مى‌فروشند و معمولا موعدی بین 30 تا 90 روز براى پرداخت مبلغ کالا به خريدار مى دهند .

همچنین بخوانید : اصول حسابداری چیست؟

آموزش حسابداری فروشگاهی

صورت حساب یا فاکتور فروش در حسابداری فروشگاهی

فاکتور فروش از جمله اسناد مثبته ای است که معمولاً در فرم یا برگ مخصوصی حاوی مشخصات خريدار و فروشنده ، کالای مورد معامله و … برای ثبت خرید کالا استفاده می شود . این سند توسط تأمین کننده (فروشنده) کالا و خدمات صادر می شود و در اختیار خريدار قرار می گیرد.  مواد خوراکى و بسيارى از کالاها و اقلام مصرفى روزانه که معمولا در مغازه هاى خرده فروشى ، تک فروشی، سوپر مارکت ها و فروشگاه های  بزرگ عرضه مى‌شود، اکثرا با داد و ستد ، خريد و فروش مى‌شود. در اين نوع معاملات معمولا سند و مدرکى بين خريدار و فروشنده جابجا نمی شود .

در فاکتور فروش اطلاعات زیر ثبت می شود :

۱_ شماره فاکتور

۲_ تاریخ معامله

۳_  نام فروشنده

۴_ نام خريدار یا مشتری

۵_ شرایط حمل و تحویل و بهای کالای فروخته شده

۶_ نوع ، مشخصات ، شماره ، قیمت فروش واحد ، نرخ کالای فروخته شده

۷_ مجموع مبلغ فروش

قیمت و کاربرد های نرم افزار حسابداری فروشگاهی

این نرم افزار ها با توجه به شیوه استفاده و کاربرد آن‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند . هزینه‌ای که شما باید برای خرید این نوع نرم‌افزار‌ها متقبل شوید ،  شامل هزینه نصب آن در ابتدا و هزینه‌های احتمالی هنگام بروزرسانی سیستم و رفع مشکلات آن است

نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، با توجه به نوعیت طراحی سیستم شما می‌توانند با اصناف در ارتباط باشند و تهیه انواع گزارشات مانند گزارشات خرید و فروش فصلی را انجام دهند. با استفاده از این  نرم‌افزار‌ها می‌توان برای مشتریان سقف اعتبار مشخص کرد و همچنین موجودی کالا را چک و وجوه نقد را کنترل کرد .

چگونه حسابداری را برای یک فروشگاه انجام دهیم ؟

ثبت کردن تراکنش‌ها و رویداد های مالی روزانه یک کسب ‌و کار با فن دفترداری یا حسابداری به صاحبان آن اجازه می‌دهد که دقیقاً درآمد و هزینه‌های خود را پیگیری کنند و با تجزیه و تحلیل دقیق و صحیح آن ها بتوانند تصمیمات مالی خود را بگیرند.

ولی در فروشگاه های خرده فروشی (مغازه ها) یا تک فروشی ها به شکل معمول مراحل مختلفی برای حسابداری خود دارند و مدیران آن ها اکثرا از نزدیک همه چیز را مانند موجودی در دسترس دارند و کنترل می نمایند تا مشخص کنند که چه چیزی فروش خوبی دارد و چه چیزی نه .

اما آن ها می توانند با تغییر ابزارهای مرتبط با حسابداری شیوه کاری خود را مناسب و بهبود یافته کرده تا مدیریت خود را راحت تر و فرآیند سود دهی خود را به حداکثر برسانند و این حسابداری برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی می تواند شامل مدیریت فروش، هزینه‌ها، بدهی ها، مطالبات از مشتریان و موجودی باشد و هرچه توانایی این را داشته باشید که آن ها را سیستمی کنید فرآیند ها سریع تر و راحت تر انجام خواهد شد .

وظایف حسابدار فروشگاه

مهم ترین مزیت های نرم افزار حسابداری فروشگاهی

 نرم افزار حسابداری فروشگاهی که در حال حاضر در بیشتر مغازه ها و فروشگاه ها با آن سر و کار دارند ، دقیقا بیانگر رونق و ارتقای  تکنولوژی در این عرصه است. این نرم افزارها را باید با سیستم های مدیریت فروش به شمار آوریم، که کاربرد و مزیت های بسیار زیادی دارند.

فروشگاه های بزرگ و کوچک تفاوتی ندارد، هر کدام از آنها نیاز به نرم افزار مخصوص به خود دارند که بتوانند سیستم عملیاتی حسابداری و برنامه های کاربردی را پشتیبانی و کنترل کنند. مشتری ها امکان دارد با مراجعه به فروشگاه اقدام به خرید اجناس کوچک و بزرگ بسیاری نمایند. تجسم کنید در این وضعیت به وجود آمده آیا فروشنده می تواند به درستی تمام این اجناس را برای خریداری محاسبه کند؟

بنابراین استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی می تواند یکی از ساده ترین و بهترین روش های محاسبه جهت خرید مشتریان یا مراجعه کنندگان باشد. از طرفی این سیستم به فروشندگان کمک می کند تا به درستی کسب و کار خود را مدیریت کنند و سود های بهتری به دست آورند .

استفاده از سیستم های حسابداری فروشگاهی می تواند در موارد زیر مفید باشد :

۱_ گزارش دهی به فروشنده

۲_ پیگیری و مدیریت فروش

۳_ ارتباط با مشتری و مدیریت آن

۴_ سیستم مدیریت موجودی صندوق

همانطور که پیش تر گفته شد ، استفاده کردن از نرم افزار مالی حسابداری فروشگاهی می تواند مزایای خیلی زیادی داشته باشد. تجسم کنید در زمان های قدیم الایام، کسب و کارها و مشاغل فقط به چند مغازه کوچک خلاصه می شد که در محیط های کوچکی فعالیت داشتند ؛ از این رو نیازی به وجود حسابدار نداشتند و حتی اکثر آن ها در حوزه حسابداری مالی نیز با مشکل یا خطایی مواجه نمی شدند.

اما در حال حاضر شرایط فروشگاه ها بسیار تفاوت پیدا کرده است. افراد در زمان خرید امکان دارد بیش از صد قلم جنس یا محصولی را خریداری کنند که محاسبه هر کدام از آنها به صورت دستی بسیار سخت و دشوار خواهد بود. بنابراین استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی می تواند یک راه حل عالی و مناسب برای فروشگاه های بزرگ و کوچک به شمار رود، که از مزایای خاصی همچون موارد زیر دارد:

۱_ حساب و کتاب اجناس و اقلام فروخته شده با نرم افزار حسابداری فروشگاهی

۲_ کسب اطلاع در مورد جنس فروخته شده برای جایگزینی مجدد توسط نرم افزار حسابداری فروشگاهی

۳_ گزارش گیری آسان از سر رسید ها

۴_ عدم نیاز به گزارش های ماهانه با استفاده از ماشین حساب و موارد دیگر …

آپدیت جدید ویندوز 11 و بی نیازی به گذرواژه ها

ChatGPT

نسخه ی جدید ChatGPT می‌تواند مکالمه‌ی صوتی با کاربر برقرار کند

جانی آیو مدیر اسبق اپل

مدیر سابق اپل، آیفون هوش مصنوعی را میسازد

تلگرام تبدیل به سوپر اپلیکیشن میشود

رونمایی سامسونگ از گلکسی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up