گاهی حسابداران در کسب و کار ها و مشاغلی که فعالیت می کنند نیاز به ابزاری برای تسریع در روند ادامه رویداد های حسابداری دارند که این نیاز به وسیله ی نرم افزار حسابداری فروشگاهی برآورده خواهد شد . در اغلب مشاغل و فروشگاه های بزرگ قطعاً وجود یک حسابدار فروشگاهی می تواند به صورت بهتر عملیات اعداد و ارقام را تجزیه و تحلیل کند .
حسابداری فروشگاهی چیست؟
هر فروشگاه که یکسری محصولاتی را به صورت عمده خریداری و آن ها را به شکل تک و خرده در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان نهایی قرار دهد ، در شمار شرکت های بازرگانی قرار می گیرد. شرکت های بازرگانی در بخش حسابداری بازرگانی ، جهت محاسبه صورت سود و زیان خود کلیه حسابهای خرید و فروش خود را ثبت میکنند. در حسابداری فروشگاهی، همه خرید ها و فروش ها (قیمت خرید، قیمت فروش، سود و زیان) ثبت شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
زمانی که شما قصد تأسیس یک فروشگاه جهت فروش محصولات دارید ، نخستین هدف شما از تأسیس این فروشگاه کسب سود و افزایش توان اقتصادی خود می باشد . به این نکته توجه داشته باشید که اگر اعتنایی به مانده موجودی نقد حساب فروشگاه خود نداشته باشید و یا عملیات خرید و فروش و خدمت رسانی را به طور مکتوب یادداشت نکنید با چه مشکلاتی مواجه می شوید.
شاید در ماه های اول با خطا و مشکلی مواجه نشوید ولی قطعاً در ماه های آتی کسب و کار فروشگاهی شما دچار لطمه و یا ورشکستگی خواهد شد ، و این ضرر مالی شما و فروشگاه تان به دلیل نداشتن یک حسابدار و حساب و کتاب رویداد های روزانه تان می باشد . پس وجود واحد حسابداری فروشگاهی در فروشگاه شما یک مورد بسیار ضروری است که آینده مالی فروشگاه شما به همین واحد حسابداری بستگی دارد .
اصول اولیه و با اهمیت حسابداری فروشگاهی
گردش مالی یکی از مهمترین و اساسی ترین فاکتورهایی است که باید در حسابداری فروشگاهی به آن توجه نماییم . شما به عنوان صاحب یا مدیر فروشگاه باید حسابی جداگانه برای این نقطه ایجاد کنید تا از درآمد آن، زمان و میزان واریز و برداشت پول اطلاع داشته باشید و از راه آن بتوانید امور مالی را مورد بررسی قرار دهید .
باید شیوه ای برای شمارش کالای موجود انتخاب کنید. موجودی فروشگاه شما کالایی است که آن را میفروشید و یا مواد اولیه ای است که برای ساخت کالاهای متعدد مورد استفاده قرار میگیرند. اکنون اگر از موجودی انبار خود اطلاع دقیق داشته باشید، قبل از این که انبار خالی شود جایگزینی برای موجودی قرار میدهید.
به این نکته توجه کنید که موجودی فروشگاه شما برابر با پول است و مقدار پولی که با ماندن کالا در انبار کسب می کنید ، ثابت نیست . یعنی هر روزی که ارزش کالا افزایش پیدا کند ، پول شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد . هرچه موجودی شما مقدار آن کمتر باشد، ارزش پولی کمتری خواهید داشت. بنابراین هیچگاه نباید موجودی انبار فروشگاه به صفر برسد. از طرفی دیگر وقتی کالاها را شمارش کنید، کسری موجودی معین می شود .
مخارج محصولاتی که شما به فروش می رسانید ، هزینه ای است که صرف ساخت کالا کردید و سپس آن را فروخته اید. اگر این هزینه را از قیمت خرده فروشی آن کم کنید ، درآمد ناخالص شما بدست می آید . درآمد ناخالص بیانگر سود هر محصول فروخته شده است که نرم افزار فروشگاهی بسیار دقیق این هزینه ها را محاسبه می کند .
آموزش حسابداری فروشگاهی
قبل از اینکه به سراغ آموزش حسابداری فروشگاهی برویم ، به یاد آوردی مخاطبان و کاربران نرم افزار ها می پردازیم. افراد استفاده کننده از نرم افزارها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند ، شامل : ۱_ حسابداران ۲_ مدیریت و صاحبان فروشگاه ها
اغلب فروشگاه های متوسط و بزرگ از یک یا چند حسابدار تمام وقت یا نیمه وقت برای تجزیه و تحلیل و ثبت رویداد ها و فرایند های خود ، استفاده می کنند. نرم افزار های حسابداری فروشگاهی به گونه ای طراحی شده اند که بخش حسابداری فروشگاه بتواند تمام امورات مربوط به حسابداری و مالی فروشگاه را در آن ثبت نموده و از آنان گزارشات مالی متعددی جهت تأیید سازمان ها و شرکت های گوناگون و برای اشخاص مختلف ایجاد کند .
فروشگاه های متوسط دارای امور متعدد مالی هستند که بدون وجود این نرم افزار ها و همچنین حسابداران ماهر ، حسابداری فروشگاهی به سختی می تواند آنان را حسابداری و مدیریت نماید . اکثر فعالیت های حسابداری فروشگاهی مربوط به خرید و فروش کالا در فروشگاه می باشد که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم .
انواع روش های فروش کالا در ، حسابداری فروشگاهی
روش های مختلفی در فروش انواع محصولات و کالاهای مصرفی و باکیفیت ، در حسابداری فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد . که از جمله می توان به فروش نقدی، فروش نسیه ، فروش اقساطی و فروش امانی نام برد . در این مبحث فقط دو روش متداول و عامیانه یعنی فروش نقد و نسیه مورد بررسی و بحث قرار می گیرد.
- فروش به صورت نقدی : فروش نقدی معامله ای است که برای فروش کالا ، تسلیم آن و پرداخت بهای آن تاریخی در زمان آینده تعیین نشود و تحویل کالا از طرف فروشنده و پرداخت بهای آن از طرف خریدار به صورت همزمان باشد . اکثر فروشگاه ها و تک فروشان کالاهای خود را نقدی به فروش می رسانند .
- فروش به صورت نسیه :فروش نسیه ، معامله اى است که کالا موقع تحويل و براى پرداخت مبلغ آن تاریخی در آينده تعیین شود و فروشنده موافقت کند که قیمت را مدتى بعد از تحويل کالا از خريدار دريافت نمايد. تعداد زیادی از تولید کنندگان و اکثر عمده فروشان، کالاهای خود را به صورت نسيه مىفروشند و معمولا موعدی بین 30 تا 90 روز براى پرداخت مبلغ کالا به خريدار مى دهند .